Sunnuntai 21.10., lähtöpäivä
Erinäisten puhelimessa koettujen
molemminpuoleisten kielellisten ymmärtämättömyyksien
seurauksena olemme sopineet ranskalaisen satamayhteyshenkilömme
kanssa, että hän tulee hakemaan meidät hotelliltamme
sunnuntaiaamuna yhdeksän jälkeen ja vie meidät
satamaan. Laivan olisi tarkoitus lähteä klo 11.30, joten
olemme hyvissä ajoin. Sataman vieressä kulkee korkea silta
Loire-joen yli, Pont Saint Nazaire, ja iloinen kuskimme vie meidät
pienelle turistikierrokselle sillan toiselle puolelle ja takaisin.
Sillalta näkyy hyvin laajalle, konttien täyttämälle
satama-alueelle, jonka reunalla laivaamme juuri lastataan. MV Fort St
Pierre on lähtenyt liikeelle Le Havresta pari päivää
aiemmin ja saapunut Montoiriin edellisiltana. Alus on kymmenisen
vuotta vanha, kooltaan 197.2 m pitkä ja 30.2 m leveä,
kontteja kyydissä on n. 400 ja matkustajia enimmillään
12, laivan miehistön koosta riippuen. Enimmillään
laivassa saa olla 40 henkilöä, jotta tarvittaessa kaikki
mahtuvat yhteen pelastusveneeseen (pelastusveneitä on meidän
laivall yksi moleammilla puolilla, ja koko laivan henkilömäärän
tulee mahtua kerralla yhden puolen pelastusveneisiin, pätee myös
matkustajalaivoihin). Nyt miehistöä on mukana 26 + 3
ulkopuolista teknikkoa, ja hetken kuluttua matkustajien määrä
nousee kahdesta viiteen, kun kaksi yksin matkaavaa vanhempaa
ranskalaisherraa saavat meidät seurakseen.
Satamamuodollisuudet ovat minimaaliset:
näytämme alueen portilla passimme, tämän jälkeen
kuskimme vie meidät portaille, joita pitkin kiipeämme
laivaan. Kannella meiltä pyydetään liput ja
lääkärintodistukset ja passimme otetaan säilöön
matkan ajaksi. Lisäksi jokaisesta otetaan valokuva
henkilökorttiin; kortti on laivasta poistumista ja etenkin
takaisin pääsyä varten, ilmeisesti satama-alueilla on
yleensä melko tarkat liikkumisrajoitukset. Me tosin jäämme
pois jo ensimmäisessä satamassa, emmekä siis pääse
kokemaan satamavirkailijoiden tarkkaa syyniä. Muodollisuuksien
jälkeen stuerttimme (joka on koko matkan vain ja ainoastaan
matkustajien käytettävissä) vie meidät
hytteihimme. Jani yöpyy yksinään hytissä
“Amerique du Sud” ja me saamme tyyrpuurin puolelta hytin
“Europe-Asie”, jonka kaksi ikkunaa aukeavat sivulle merelle ja
keulaan päin kohti kontteja ja Karibiaa.
Hytissämme on tilaa noin 15m2, oma
vessa ja suihku, kalustuksena kaksi sänkyä, kirjoituspöytä,
sohva ja sohvapöytä sekä jääkaappi ja
säilytystilaa. Seinät ovat puujäljitelmäpanelia
ja lattialla luonnollisesti kokolattiamatto, niinkuin jokaiseen
kunnon laivaan kieroutuneesti kuuluu. Samalla kannella (E) on lisäksi
muiden matkustajien hyttejä sekä matkustajien oleskelutila
varustettuna jättimäisellä taulu-tv:llä ja
ympärivuorokautisella teen- ja kahvinkeittomahdollisuudella.
Oleskeluhuoneessa on myös kaikenlaisia aikakauslehtiä (mm.
National Geographic vuodelta 1983) sekä pienimuotoinen kirjasto
(lähinnä ranskankielistä kioskikirjallisuutta, mutta
myös muutama romaani englanniksi ja saksaksi). Yksi kansi
ylempänä (F) on kapteenin ja muiden isompien kihojen
huoneiden lisäksi n. 300 DVD:n valikoima leffoja sekä
tietokone, jolla mekin voisimme olla sähköpostitse
yhteydessä mantereelle. Ehkä sitä pärjää
reilun viikon ilmankin... F-kannen yläpuolella on komentosilta,
jonne myös matkustajilla on oikeus mennä mihin
vuorokaudenaikaan tahansa.
Niin siis kotiuduimme rinkkoinemme
hyttiimme ja asetuimme oleskeluhuoneeseen odottamaan lähtöä
(ulos kannelle ei lastaamisen aikana saa mennä). Kello tuli
11.30, eikä mitään tapahtunut. Kahdeltatoista oli
lounasaika, joten siirryimme kannelle B ravintoa varten. Kanssamme
samassa ruokailutilassa aterioivat esimiehet (“officers”) ja muut
matkustajat, miehistö (“crew”) syö eri huoneessa.
Pöydillä oli valkoiset liinat ja luvassa tarjoiltuna kolmen
ruokalajin lounas sekä pöydissä avoimesti
hyödynnettävissä olevat viinipullot. Alkupaloiksi
saimme etanoita sekä kuorellisia katka- ja taskurapuja, pääruuan
jälkeen tarjoiltiin erilaisia juustoja ja lopuksi vielä
jälkiruoka. Huhhuh! Pääruuan kanssa koimme pienen
vastoinkäymisen, kun pyyntöni kasvisruuasta (myönnytyksenä
ja sittemmin kokille helpottavana lisänä kala ja kananmuna)
lippujen oston yhteydessä ei ollut kantautunut henkilökunnan
korviin... Toiveemme kuitenkin huomioitiin, ja keskusteltuamme ensin
stuerttimme ja kokin ja vielä myöhemmin itse kapteenin
kanssa saimme jo päivällisellä lihatonta ruokaa.
Lopulta laivamme saatiin lastattua ja
lähdimme matkaan puoli neljältä. Kannelta seurasimme
ensin, kun laivaa käännettiin, sitten alitimme aiemmin
ylittämämme Pont Saint Nazairen ja hetken kuluttua manner
loittoni ja meri otti vallan horisontissa joka suuntaan. Lähdön
hetki oli kutkuttava: kaikki onnistui sittenkin, liput eivät
olleet mikään huijaus (kun internetin ihmeellisestä
maailmasta ei koskaan tiedä) ja nyt sitä oikeasti ollaan
matkalla toiselle puolelle maapalloa!
Päiväohjelmassa oli viideltä
lyhyt turvallisuusinfo matkustajille, missä käytiin läpi
käytäntöjä hätätilanteessa,
pelastuspukujen päällelaitto sekä pelastusveneiden ja
-renkaiden sijainti. Opetustuokion jälkeen lähes missasimme
tax freen: laivan kapteeni saa myydä varastosta (“la cave”)
verottomana alkoholia, tupakkatuotteita, hygieniatarvikkeita yms.,
mutta emme tienneet, että mahdollisuus näihin ostoksiin on
vain ja ainoastaan tänään. Onneksi toinen
kanssamatkustajistamme, kokenut rahtilaivailija, tuli ystävällisesti
koputtamaan ovellemme ja mainitsemaan asiasta. Shampanja oli halpaa,
ja ostimme pullollisen. Päivällinen tarjoiltiin klo 19.15,
kasvissyöjille munakasta ja kaikille jälleen viiniä ja
juustoja. Illalla katsoimme vielä oleskeluhuoneessa Le Havren ja
kävimme kannella ihastelemassa tähtitaivasta ja kuunsiltaa
sekä joka puolella vallitsevaa totaalista pimeyttä.
Maananatai 22.10.
Herätyskellomme soi varhain, ja
klo 07 tarjoiltiin aamupala. Saimme ylimääräisen
tunnin uniimme, kun siirsimme kelloja tunnilla taaksepäin; sama
operaatio on edessä yhteensä kuutena iltana, jotta olemme
perillä Guadeloupella paikallisessa ajassa. Aamupalaksi tarjolla
oli patonkia hillolla (Bonne Maman!) tai Nutellalla sekä corn
flakeseja ja kahvia. Aamiaisen jälkeen kävimme katsomassa
huikeaa auringonnousua, yhtä niistä monista, jota varmasti
tällä matkalla tulee nähtyä...
Aamupalan jälkeen oli ohjelmassa
lorvailua lounaaseen asti, kuka mitäkin tehden. Oskari
venytteli, Jani meditoi ja itse lueskelin kirjaa. Luppoaikaa on...!
Matkapahoinvoinnista ei kukaan meistä ole juuri kärsinyt;
laiva kyllä keinuu paljonkin, mutta leppoisan rauhalliseen
tahtiin. Kävely sen sijaan on hieman hankalaa etenkin portaissa,
kun vuoroin tuntuu painovoima katoavan tai lisääntyvän
keikutuksesta riippuen.
Lounaan jälkeen oli vuorossa
pienet päiväunet ja klo 16 pelastautumisharjoitus. Odotimme
hytissä stuerttia, ja hänen ohjaamanaan pelastuspuvut
mukanamme menimme B-kannelle. Paikalla oli koko muukin miehistö,
pidettiin nimenhuuto ja tämän jälkeen matkustajat
saivat poistua miehistön jäädessä tarkemmin
kertaamaan protokollaa. Samalla kapteeni kutsui matkustajiston
tervetulijaismaljoille ennen päivällistä. Joimme
shampanjaa ja tutustuimme laivan pääjehuihin. Pääsimme
heti small talkin ytimeen, ja keskustelimme politiikasta...
Ranskalaisia ilmeisesti kuohuttaa tuore presidentti Hollande. Meiltä
sen sijaan kysyttiin lähdimmekö tyytymättömyyttämme
pakoon, kun kerroimme presidentin vaihtuneen Suomessakin vastikään...
Päivällisen jälkeen isot
kihot kutsuivat meidät kolme vielä drinkeille heidän
oleskelutiloihinsa. Jauhoimme musiikista ja rommista, ja seilorit
kyselivät meidän opiskeluistamme ja syistä olla
rahtilaivalla. Saimme myös tietää erilaisia faktoja
laivasta:
- päivässä kuljetaan n. 450-480 merimailia, 1 merimaili on 1,8 km
- laivan suurin kulu on polttoaine, johon menee 650 dollaria / tonni – laiva kuluttaa matkallaan satoja tonneja polttoainetta
- konttien sisällöstä ei miehistöllä ole tarkkaa tietoa, vain ylisuuret ja vaaralliset kuljetukset raportoidaan erikseen. Antilleille mennessä lastina on esim. ruokaa ja joulun alla joululahjoja, takaisin tullessa matkassa on pääosin banaaneja (~350 konttia, joissa jokaisessa on 25- 30 tonnia sisältöä, se on paljon banaaneja se!) sekä rommia ja tyhjiä kontteja
Tiistai 23.10.
Aamupala jälleen klo 7, samaa kuin
eilen. Tämän jälkeen chillailua, kuten eilen. Lounas
kahdeltatoista. Ruokailemme yhdessä kahden muun matkustajan
kanssa, mutta valitettavasti heistä kumpikaan ei puhu englantia,
ja omilla ranskan taidoillani ei kovin monimutkaisia keskusteluja
käydä... Alkuun hieman yritimme, mutta nyt jo tyydymme
molemmin puolin vain hyvien päivien/iltojen/ruokahalujen
toivotuksiin ja kippistelyyn.
Lounaan jälkeen nokoset, kuten
eilen. Päivät alkavat nyt jo toistaa toisiaan, kuinkakohan
nopeasti aika käy pitkäveteiseksi? Päiväunien
jälkeen menen kuitenkin alakertaan toviksi hikoilemaan, kaksi
päivää pelkkää istuskelua ja makoilua alkaa
hieman turhauttaa. Alakerrassa on kaikille yhteinen “kuntosali”,
jossa on muutamia enemmän tai vähemmän rikki olevia
kuntolaitteita sekä pingispöytä. Pallottelemme Oskarin
kanssa hieman pingistä, en varsinaisesti loista siinä...
Urheilu piristää ja tuo
kaivattua vaihtelua, ja orastavat kyllästymisfiilikset häipyvät.
Päivällisen jälkeen muut matkustajat ovat vallanneet
oleskeluhuoneen ranskankielisellä toimintaelokuvalla, ja me
päädymme katsomaan miniläppäriltä Hunter S.
Thompsonista kertovan Gonzon.
Keskiviikko 24.10.
Jälleen aamu keskellä
Atlanttia. Toinen ranskalaisista herroista, leppoisan oloinen,
viiksekäs, lievästi keskivartalolihava n. 65- vuotias
monsieur Felix Guézénoc, nautti aamupalaksi, kuten
edellisinäkin aamuina, lähes mustaksi paahdettuja
patonginpaloja ja kulhollisen (!) kahvia kahdella sokeripalalla.
Samaisella herralla oli myös ollut joka ruokailussa mukana oma
puukko, jota hän käyttää tarjolla olevien veisten
sijaan kaikkeen syömiseen. Kokenut ruokailija!
Tänään on vuorossa
jännitystä, kun kuljemme ainoan saariryhmän ohi ennen
määränpäätämme. N. klo 11.30 näemme
paapuurin puolella horisontissa Azorit, kännykässäkin
on hetken kuuluvuutta ja tietenkin pitää lähettää
viesti huolestuneelle äidille, että olemme hengissä...
Ilma alkaa olla lämpimämpi, kannella pärjää
jo ilman takkia, mutta tuuli on kova. Kun meri hieman lämpenee,
täytetään uima-allas!
Lounaan jälkeen jälleen
nokoset ja hieman urheilua, päivällisen jälkeen
pelataan korttia. Matkanteko on hidastempoista, mutta viihdyn.
Intiaanienkin mukaan liian nopeasti matkatessa voi sielu jäädä
jälkeen, hyvä siis näin.
Torstai 25.10.
Toiminnan päivä! Aamupäivällä
pääsemme kierrokselle ulos alakannelle konttien sekaan.
Keulasta löydän sen paikan ja fiiliksen, jonka takia
rahtilaivalle lähdin. Laivan molemmilla sivuilla kulkee
pituussuunnassa käytävät konttien alla, ja keulaan
noustaan portaita alimman konttirivin tasolle. Portaiden jälkeen
moottorin kohina lakkaa, ja kuuluu vain tuulen suhina, edessä
merta loputtomiin. Keulassa on ankkuriköysistä ja muista
systeemeistä huolimatta avaraa, ja siellä pääsee
kiipeämään “Titanic-spotille” reunan tasalle
katselemaan aavaa. Nyt kun olemme olleet ohjatulla kierroksella ja
tiedämme miten kulkea, voimme tulla alakannelle fiilistelemään
koska vaan.
Lounaan jälkeen toinen
ranskalaisherroista, lyhyt monsieur Joel Serre, kutsuu meidät
katsomaan hevosiaan. Hän on lähes-eläkkeellä
oleva jockey, joka on matkalla Antilleille mukanaan 15 hevosta.
Kielimuurin takia jää hieman epäselväksi, mihin
tarkoitukseen hevoset sinne ovat menossa, mutta oletettavasti niillä
on tarkoitus kilpailla. Hevoset kulkevat keltaisissa
erityiskonteissa, kaksi hevosta per kontti, ja jockey käy
ruokkimassa ne ja hoitamassa muut tallihommat kahdesti päivässä.
Jotenkin absurdi fiilis käydä syöttämässä
omenanpaloja hevosille rahtilaivalla, mutta hevosia ei vaikuta
matkustaminen vaivaavan. Jockey on selvästi ylpeä
eläimistään, ja myöhemmin hän vielä
varmistaa, olivatko hevoset meistä kauniita. Olivathan ne.
Päivällisen sijaan on illalla
luvassa grillibileet uima-altaalla. Koko miehistö (töitä
tekeviä lukuun ottamatta) on mukana, ja olutta ja rommia on.
Ilta menee mukavasti, ja muutamassa tunnissa meno alkaa käydä
mielenkiintoiseksi, kun miehistö humaltuu ja uskaltaa tulla
juttelemaan meille vähän huonommallakin englannilla.
Huvittavaa on myös olla laivan ainoa nainen – esimerkiksi
grillaaminen on ilmeisesti vaarallista kohduilla varustetuille
yksilöille ainakin avuliasuuden määrästä
päätellen. Muuten sukupuolesta ei ole ollut sen enempää
hyötyä kuin haittaakaan, ja oonhan mä sentään
aika äijä... :>
Miehistöstä tutustuimme
mekaanikko Jeremyyn, joka kuuntelee elektronista musiikkia ja löysi
näin ollen Janin kanssa yhteistä puhuttavaa. Menimme vielä
illan päätteeksi hetkeksi Jeremyn hyttiin istuskelemaan,
kuuntelemaan em. musiikkia ja jauhamaan elämästä; uni
tulee kuitenkin jo ennen puoltayötä.
Perjantai 26.10.
Peruspäivä. Ulkona alkaa jo
olla lämmintä etenkin auringon paistaessa, ja käyn
hetken lukemassa kirjaa ulkona. Uima-allas on täytetty, mutta
vesi vielä n. 16-asteista eikä sielä siis viihdy kovin
kauaa. Atlantti on Azorien jälkeen muuttunut sinisemmäksi;
lähempänä Eurooppaa meri oli tummanharmaaseen
vivahtavaa, lähes öljyn väristä. Aallokko on
välillä melkoista, mutta suuri laiva keinuu rauhalliseen
tahtiin emmekä ole joutuneet varsinaiseen myrskyyn. Jani laittoi
lievästi epämääräisen olon takia
skopolamiinilaastarin pari päivää sitten, on kuulemma
ollut apua.
Lounaan jälkeen pääsemme
chief engineer Anthonyn mukana kierrokselle moottorihuoneeseen.
Anthony on asunut joskus Briteissä ja puhuu hyvää
englantia, hänen kanssaan olemmekin pääosin
jutustelleet ja kyselleet kaikenlaista läpi matkan.
Tämänkokoisen rahtilaivan moottori on luonnollisesti
melkoisen kokoinen ja vahva kuin mikä, 33 000 hevosvoimaa – on
niitä tosin suurempiakin. Saamme tietää myös,
että kaikki laivan jätevesi suodatetaan ja päästetään
puhdistettuna mereen. Joku insinööri on kuulemma joskus
suodatusjärjestelmää esitellessään
demonstroinut jäteveden lopputuloksen puhtautta juomalla sitä...
Moottorista osa on merenpinnan alapuolella, ja mekin kävimme
syvällä. Jännittävää, kerrassaan.
Päivällisen jälkeen
väsytti ja hengailimme hytissä lueskellen. Nukkumaan
menimme aikaisin, jo yhdeksän jälkeen. Jonkinlaista jet
lagia kuitenkin hitaasta kellojen siirrosta huolimatta?
Lauantai 27.10.
Aamulla herään yllättäen
itsestään jo kuuden maissa, mutta kuka nyt jaksaisi niin
aikaisin nousta... Viimeisiä viedään, maanantaiaamuna
saavumme Guadeloupelle. Ilma on jo lämmin ja kosteampi kuin
aiemmin, aurinko paistaa ja päivällä oleskelemme
uima-altaalla. Uima-altaan yläpuolelle on viritetty pari köyttä,
joita voi käyttää kaikenlaiseen tarzan-meinikiin;
tosin vesi on vasta n. 20C...
Lounaan jälkeen menemme keulaan
juomaan shampanjaa rahtilaivan ja elämän kunniaksi. Aurinko
paistaa, ja näemme paljon lentokaloja. Life's good...
Päivällisen jälkeen Jani menee pelaamaan pokeria
miehistön kanssa, mulle luvassa jälleen löhöilyä
ja aikainen nukkumaanmeno. Vielä ei ole ehtinyt turhautua
hitaaseen matkaamiseen ensimmäisten päivien orastavasta
tylsistymisestä huolimatta. Melkein on jopa haikeaa, kun matka
loppuukin jo kohta. Parempi toisaalta näin, jää hyvä
fiilis ja ehkä joskus vielä rahtilaivalle uudestaan
Maailmanympäri lentämättä olisi mahdollista,
kenties...
Sunnuntai 28.10.
Viimeinen päivä, tosiaan.
Aurinko paistaa, ja ulkona on kuumempi kuin sisällä. Herään
jälleen kuudelta, mahtaakohan tällainen rytmi pysyä
kauaa... Ennen lounasta tarjotaan drinkit altaalla laivan väelle;
suosittu juoma on Ti-punch (rommia, ruokosokeria ja limeä), jota
juodaan paljon myös Karibialla. Olemme opettaneet
kanssamatkustajillemme miten sanotaan Santé! suomeksi, ja
ranskalaisherroista viiksekkäämpi ja hilpeämpi Felix
on ottanut tavakseen “kippishtää” meidän kanssamme
jokaisessa mahdollisessa välissä. Muutenkin ranskalainen
tervehtimiskulttuuri on kaukana suomalaisesta; joka välissä
toivotellaan hyvää päivää tai ruokahalua tai
päivänjatkoa, ja usein tavatessa kätellään.
Iltapäivällä oli taas
päiväunien vuoro ja vielä viimeiset fiilistelyt
keulassa. Päivällisen jälkeen epämääräistä
lorvailua ja lueskelua, pakattavakin olisi... Huomenaamulla klo 5
tulee Point-à-Pitren satamasta pilotti ohjaamaan laivamme
satamaan, ja klo 6.30 olemme perillä. Olemme periaatteessa
maksaneet myös huomispäivän laivallaoleskelun ja
ruuat, mutta päätämme lähteä jo aamupalan
jälkeen kohti uusia seikkailuja.
Maanantai 29.10.
Yöllä nukuin todella
levottomasti ja heräilin useaan otteeseen. Kuuden maissa
nousimme ylös ja menimme katselemaan rantautumista. Ilma on niin
kosteaa, että välillä on vaikea hengittää.
Joka puolella on vehreää, jopa satamassa ja ympäröivällä
teollisuusalueella. Laivalta hahmottuu hyvin Guadeloupen kaksi
pääsaarta, Basse-Terre ja Grande-Terre, joista
edellämainittu on profiililtaan jyrkkä vehreä
tulivuorisaari ja jälkimmäinen tasainen, banaani- ja
sokeriplantaasien peittämä.
Aamupalan jälkeen odottelemme, kun
kapteeni järjestää meille taksin Point-à-Pitren
keskustaan. Viimeisten kiitosten ja hyvästien jälkeen
heitämme rinkat selkään ja kiipeämme alas
laivasta. Anthony antaa sähköpostiosoitteensa, ja pyytää
meitä kirjoittelemaan joskus, miten matkamme etenee. Hevosmies
jää vielä laivaan ja jatkaa Martiniquelle, puukkomies
Felix jää myös Guadeloupella pois ja tulee kanssamme
samalla taksilla. Hän on menossa kolmeksi viikoksi
Marie-Galantelle (yksi Guadeloupen saarista) ja aikoo palata Ranskaan
jälleen rahtilaivalla. Taksimme jättää
havajipaitaisen Felixin lukuisten matkalaukkujensa kanssa
Marie-Galantelle vievien vesibussien lähtöpaikalle, ja
Felix hyvästelee meidät: “Au revoir, et... kippish!”
Oi että tätä oli mahtava lukea. Tunnelma välittyy loistavasti. Mäki haluun rahtilaivaan! Voi ku pääsis näkemään ton loputtoman meren, valtavat laivan moottorit (joo, mulla on hipiksi aika epäterve suhtautuminen kaikkeen metalliseen ja metelöivään), lentokaloja ja ja ja ah! Kaikki! Hemmetti, kenet saan suostuteltua tommoseen reissuun. Onnekkaat olette!
VastaaPoista